Professioneel logo ontwerp: in 7 stappen

Bjorn EngelsGrafisch ontwerp

Kiwi the cat op Cowboy Henk

Waarom een professioneel logo laten ontwerpen? “In Google vind ik logo’s voor €50”

Je kent ze vast: sites en advertenties die een logo beloven voor €100, €50 of zelfs €15. We weten dat dit erg aanlokkelijk klinkt. Toch pas je beter op met dergelijke aanbiedingen! Het is haast onmogelijk om voor deze prijs een logo op maat te ontwerpen.

Vaak maken ze gebruik van bestaande sjablonen, vormen of zelfs hele onderdelen van logo’s. Dat brengt enkele consequenties met zich mee:

  • Het is een dertien in een dozijn ontwerp;
  • Je logo bevat intellectueel eigendom van iemand anders;
  • Het logo is niet naar wens en je kan geen aanpassingen laten maken;
  • Het bevat een lettertype dat je moet aankopen of waar je de rechten niet op hebt;

Je kan natuurlijk erg tevreden zijn van een ontwerp van een dergelijke website. Spring hier toch voorzichtig mee om! Niemand wil het volgende meemaken. Een ander bedrijf dat je wijst op het schenden van hun intellectueel eigendom. Met wat pech mag je je logo niet meer gebruiken en hangt er zelfs een boete aan vast.

Kortom: zo’n ‘goedkoop’ logo kan op lange termijn duurder uitvallen dan je denkt.

Hoe zit zo’n professioneel proces dan in elkaar? Laat me het je vertellen!

005.-how-would-you-like-your-graphic-design Professioneel logo ontwerp: in 7 stappen1.      Communicatie en research

Root zit in de marketing en designsector. Jouw zaak bevindt zich waarschijnlijk in een andere sector. (tenzij je ook een designer bent en dit leest uit nieuwsgierigheid. Als je na het lezen wilt dat wij je logo maken, dan voelen we ons natuurlijk heel vereerd ???? )

De kans bestaat dat we in jouw specifieke deelsector nog niet hebben ontworpen. Een nieuw avontuur voor ons! Het is daarom belangrijk dat we de tijd nemen voor onderzoek. Klinkt misschien saai, maar zo gaat het in zijn werk:

  • We komen op gesprek en laten je jouw verhaal doen. Vertel ons de ins-en-outs van je bedrijf. Wie zijn jullie? Wat doen jullie? Wat drijft jullie? Wat maakt jullie speciaal/is jullie unique selling point? Wie zijn de mensen die bij jullie werken? Kortom: alles wat je denkt dat interessant is voor ons om te weten!
    • Een tweede optie is hier dat er een schriftelijke briefing gemaakt wordt.
  • Er zijn vast nog andere bedrijven in je sector (of als je alleen bent: proficiat met je monopolie!). We kijken hoe zij te werk gaan. Hoe zij communiceren, vormgeven en hoe hun logo’s eruitzien. Kwestie van de gebruiken te leren kennen.Wil je er nu tussenuit springen? Of wil je juist inblenden? Weten hoe anderen hun communicatie aanpakken is sowieso van belang.
  • We blijven continu op de hoogte van trends en ontwikkelingen in de designwereld. Zo garanderen we dat je logo up-to-date is!

2.      Samenvatten, mindmappen, brainstormen

We krijgen erg veel informatie op ons bord. Over jou, je bedrijf, je medewerkers, je sector, trends, … Je ziet op den duur het bos door de bomen niet meer! Tijd om alles samen te vatten. De verzamelde informatie maken we hapklaar door de belangrijkste aspecten eruit te halen. Een mindmap is hier erg handig voor. We doorlopen dit proces enkele keren tot we 3 à 5 keywords hebben die jou en je nieuwe logo beschrijven.

We brainstormen op die keywords. Die brainstorm levert ons enkele invalshoeken op. Die invalshoeken zorgen voor een gerichte aanpak. Dat is nodig, want kan alle kanten uitgaan met een logo-ontwerp. (Deze fase gaat vaak gepaard met koffie of pintjes.)

3.      Voorontwerpen maken en eigen selectie

005.-tekentafel-illustratie-leeuw-300x300 Professioneel logo ontwerp: in 7 stappen

Met tekentafel bedoelen we ook echt een tekentafel

Er is een duidelijk beeld van waar we naartoe willen. Naar de tekentafel! Op basis van schetsen verschijnen de eerste voorontwerpen. We scannen ze in en vectoriseren ze. Dat is een proces waarmee een afbeelding gedigitaliseerd wordt. Dat maakt het mogelijk de tekening oneindig te schalen. Handig wanneer het zowel moet dienen als icoon in je browser en op een billboard. Het is niet ongewoon als we in deze fase 5 tot 15 mogelijke logo’s bekomen.

Toch hoef je je geen zorgen te maken! Een deel van de keuzestress nemen we op onze schouders. We kiezen de beste 2 à 3 voorontwerpen uit met behulp van onze mascotte en huiskat Kiwi.

4.      Tijd voor feedback: Who wins? You decide!

We leggen de uitgekozen voorontwerpen op tafel en laten dit even bezinken. Ga rustig na wat je leuk vindt, wat beter kan, wat minder goed is, … . Ervaring leert ons dat we iedereen best wat tijd geven. 1 bepaald logo geeft je, op het eerste zicht, wellicht een wow-gevoel. Niet te overhaast beslissen! Een logo is iets dat op lange termijn meegaat. Wie weet verandert je favoriet na een kwartiertje wel.

Het is voor ons altijd spannend welk logo de klant uitpikt. We hebben soms stiekem onze eigen favorieten, maar die houden we achterwege. Je logo moet immers een hele tijd meegaan. Erg belangrijk dus dat jij er tevreden mee bent!

5.      De details uitwerken

De voorontwerpen lagen op tafel. Je hebt je keuze gemaakt en feedback gegeven. Dan gaan we aan de slag om het definitieve ontwerp uit te werken! Er zijn altijd nog details die we bijschaven. Of een ander voorontwerp bevat een element dat je graag in je definitieve keuze ziet. Die puzzelstukjes doen we dan passen.

6.      Kies je kleuren

Niet onbelangrijk: voor welke kleur(en) gaan we? Of maken we alles zwart-wit?

We zoeken een variatie van kleurencombinaties uit. Die passen we toe op het definitieve ontwerp.

Heb je al huisstijl waar je tevreden van bent? Of gebruik je al een tijd een bepaalde kleurencombinatie? Dan kunnen we deze ook toepassen op het nieuwe logo.

7. Het definitieve logo staat er! Zijn we nu klaar?

Ja! Het logo is klaar.

Maar ook: nee!

Een uitgewerkt logo is een nieuw startpunt. Het wijkt wellicht af van je huidige huisstijl. Of je hebt nog geen huisstijl. Deze moet dan nog ontworpen worden. We sommen kort wat dingen op die in zoal in een huisstijl zitten en wat je best nagaat:

  • Het logo aanpassen op je website en social media
  • Je e-mailhandtekening
  • Visitekaartjes
  • Allerhande print
  • Bestikkeringen op wagens, ramen, …
  • Verpakkingen
  • Advertenties
  • ….

We raden af je logo regelmatig volledig te laten vernieuwen. Wat wel kan is doorheen de tijd kleine aanpassingen te laten maken. Na enkele jaren wat details aanpassen kan ervoor zorgen dat je logo weer als nieuw aanvoelt!

Een professioneel logo laten maken: kort samengevat

Zoals je ziet: in een professioneel logo kruipt aardig wat werk. Gaande van communicatie en onderzoek, tot schetsen. Met regelmatige feedbackmomenten om na te gaan waar we aanpassingen moeten doen. Toch mag je gerust zijn: het kost tijd, maar een goed uitgewerkt logo gaat jarenlang mee!

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Professioneel logo ontwerp: in 7 stappen

Ik help KMO’s met hun online marketing