5 marketingtips voor bij Pasen

Bjorn EngelsMarketing

Het Root Agency paasei

1. Grote schoonmaak

De grote schoonmaak in huis is voorbij, maar hoe ziet het eruit op digitaal vlak? Trek als je kan even de lijn door naar je bestanden, mappen, mail, … . Zeker wanneer je al enige tijd geen digitale schoonmaak hebt gedaan. Geloof me, je gaat jezelf dankbaar zijn! Een goede structuur in je bestanden bespaart tijd. Hoe minder je moet zoeken naar afbeeldingen, teksten, .. hoe meer tijd je kan spenderen aan vlotte communicatie en je marketing!

Maak dus van de gelegenheid gebruik om al je bestanden en mails netjes te ordenen. Zoek een mappenstructuur die voor jou werkt. Ikzelf heb bijvoorbeeld een map per klant, en in elke klantenmap een map per project met onderverdelingen. Dit klinkt misschien omslachtig en op het eerste zicht is het dat ook. Maar de toekomstige jij gaat je dankbaar zijn als je 6 maanden later een bestand nodig hebt dat netjes in de correcte map staat.

2. Even terugblikken

Pasen, het begin van de lente, de 4de maand in het jaar, … Dat betekent dat het eerste kwartaal van 2017 voorbij is!
Neem dus even de tijd om terug te blikken op je marketingaanpak van de afgelopen 3 maanden. Stel jezelf even de vraag:

  • Wat had ik gepland voor januari, februari en maart?
  • Heb ik me aan mijn planning gehouden?
  • Welk resultaat hebben mijn communicatie en acties opgebracht?
  • Hoe reageerde mijn doelgroep?
  • Kan ik meer doen op marketingvlak? Of ben ik overwerkt?

3. Herzien, herplannen en go!

Wanneer je de vragen die er voor jou toe doen hebt overlopen raad ik je aan alles te noteren. Best op een manier die voor jou het overzichtelijkst is. Bij Root werken we graag met mindmaps omdat deze visueel en overzichtelijk zijn. We gebruiken daarvoor een stukje software genaamd XMind.

Neem je notities door en ga na of je de vooropgestelde doelen bereikt hebt. Wou je meer naambekendheid? Ga dan na wat je impressies waren (bereik, websitebezoeken, aantal gedeelde berichten, …). Was meer verkopen het doel? Bekijk dan welke communicatie of advertenties tot verkoop hebben geleid op je website. Je maakt best voor jezelf uit wat er echt toe doet. Zo loop je niet verloren in alle cijfers en statistieken.

Overloop welke kanalen en acties het meeste bijdroegen tot jouw specifieke doel. Kwam dit overeen met wat je eerst dacht? Perfect! Dan kan je ervoor kiezen meer in te zetten op dat kanaal. Bijvoorbeeld Facebookadvertenties die meer verkopen opleveren dan je gehoopt had.
Is het resultaat minder dan je voorspeld hebt? Durf je plan van aanpak dan herzien! Probeer uit te vissen wat er beter kan en doe geleidelijk aan aanpassingen, tot je vindt wat werkt voor jou bedrijf.

Heb je nog geen (geschreven) marketingplan? Dan raad ik je aan hier toch even over na te denken en iets neer te pennen. Begin klein: post-its op een kalender of een kort lijstje met waar en hoe je gaat communiceren helpen al. Dit geeft een houvast en een duidelijk beeld op wat je nu precies gaat doen. Dit breid je later stap voor stap uit.

4. Doe eens een leuke Paasactie

Feestdagen gaan vaak gepaard met acties en promoties. Geef je eigen online kanalen dus eens een boost! Ook wanneer je enkel ‘offline’ dingen aanbiedt. Doe bijvoorbeeld iets interactief: verstop een paasei op je website, de vinders krijgen een kortingscode.. Laat je klanten iets Pasen-gerelateerd meebrengen naar je winkel.. of zet eens een product in de spotlight in het teken van de lente en het goede weer.

Hou het leuk en luchtig!

5. Eenvoudige content: Wens iedereen een zalig Pasen

Een feestdag is de perfecte moment om eens iets leuks te delen! Het is namelijk belangrijk dat je over meer dan je producten praat op social media. Doorheen het jaar inspiratie blijven vinden voor interessante, leuke content is een zware beproeving. Gelukkig is content bedenken voor een feestdag, binnen enkele dagen Pasen, iets eenvoudiger. Veel mensen zijn er zich immers van bewust dat het (bijna) Pasen is. De kans dat je content relevant is op een feestdag is dus.. erg hoog!
Neem foto’s van je team in konijnenpakjes, verstuur een digitaal ei, start een e-mailcampagne met kortingscodes of plaats een kort tekstje op je Facebookpagina. Kortom: een kans om met beide armen te grijpen!

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g 5 marketingtips voor bij Pasen

Ik help KMO’s met hun online marketing