Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Raphaël HorvatHandige tools, Marketing

Met deze Google Ads voor beginners blog willen we enkele struikelblokken wegnemen voor onervaren Google advertisers.  Hiervoor bekijken we enkele praktische tips die je wel eens over het hoofd kan zien bij het maken van je eerste Google Ads advertentie. Google zelf doet steeds haar uiterste best om het zo eenvoudig mogelijk te maken door uitleg te voorzien. Om deze reden bespreek ik niet elke stap in detail, maar specifieke onderdelen waar ik als onervaren digital marketeer graag van op de hoogte had geweest.

Google Ad Rank

Google Ads is een belangrijk onderdeel in het behalen van online succes voor jouw bedrijf. Binnen de online marketingwereld zijn er heel wat aspecten die bepalen hoe goed een bedrijf scoort online. Zo zijn SEO, social media campagnes, content marketing en de algemene user experience van je website belangrijke onderdelen net zoals Google Ads. Hoewel adverteren via het Google netwerk veelbelovend is en jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen, is het belangrijk dat je landingspagina(‘s) en SEO van topkwaliteit zijn. Google kent namelijk een kwaliteitsscore toe aan iedere advertentie. Je uiteindelijke landingspagina speelt in deze score een grote rol. Leuk om te weten: hoe hoger de kwaliteitsscore van je advertenties, des te minder je kosten per klik!

Hoe krijg je een hogere Ad Rank?

De Ad Rank is een waarde die iedere advertentie krijgt om te bepalen hoe hoog je advertentie zal staan in de resultaten en of deze in de eerste plaatst zal worden weergegeven. De Ad Rank stijgt of daalt afhankelijk van:

  • je bod
  • de kwaliteit van je advertentie, bepaald op basis van
    • verwachte clickthrough rate
    • relevantie van de advertentie
    • kwaliteit van landingspagina
  • De context van de zoekopdracht: locatie van de zoeker, type toestel, tijdstip, zoekwoorden, de concurrerende advertenties en andere zoekresultaten…
  • Verwacht effect van advertentie-extensies.

Deze ranking kan fluctueren omdat Google deze steeds opnieuw berekent bij elke zoekopdracht. Het kan dus zijn dat jouw advertentie de volgende dag plots, of afhankelijk van de persoon die iets opzoekt, een lager/hogere positie heeft dan die van je concurrent.

1.      Nieuwe campagne starten

De eerste stap is het bepalen van je doel. Google geeft zelf de mogelijke opties weer en zal op basis hiervan ook de geschikte campagnetypes (zoeken, display, shopping, video) ter beschikking stellen.

01-Nieuwe-g-ads-campagne-starten-1024x390 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

02-g-Ads-campagnetypes-1024x231 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Campagnetypes

Google omschrijft de advertenties en waarvoor ze geschikt zijn, maar het was me niet duidelijk hoe bepaalde advertenties eruit zouden zien. Hieronder enkele praktische voorbeelden ter verduidelijking.

Zoekadvertenties:

03-g-Ads-zoekadvertenties-voorbeeld-1024x614 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Displayadvertenties:

04-g-Ads-displayadvertenties-voorbeeld-1024x614 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Shoppingadvertenties:

05-g-Ads-shopping-advertenties-voorbeeld-1024x614 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Videoadvertenties:

06-g-Ads-videoadvertenties-voorbeeld-1024x411 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Talen

Dit leek mij voor de hand liggend, maar er zit meer achter dan enkel de taal kiezen van je campagne. In België is het nuttig om meer dan alleen Nederlands te kiezen. Voeg zeker ook Frans en Engels toe als campagnetalen. Enerzijds omdat heel wat mensen de taal van hun browser instellen op Frans of Engels hoewel ze Nederlandstalig zijn, maar ook voor zij die zoeken in een andere taal dan hun moedertaal. Stel dat een Franstalig iemand een Nederlandstalige zoekopdracht doet dan wil je deze persoon natuurlijk ook bereiken.

07-G-Ads-talen-selecteren-1024x427 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

2.      Advertentiegroep instellen

08-Ads-advertentiegroepen-instellen-1024x459 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Zoektermen vinden

Er zijn heel wat manieren om aan zoektermen te komen, maar het belangrijkste is dat ze relevant zijn voor de bijhorende advertenties. De meest voor de hand liggende manier is jezelf in de plaats zetten van de klant. Wat zou je zelf intypen bij het zoeken naar product/dienst X? Daarnaast kan je ook gebruik maken van tools zoals de zoekwoordplanner van Google zelf. Deze geeft aan hoe vaak jouw zoekwoorden opgezocht worden, toont soortgelijke zoekwoorden en geeft je alvast een indicatie van hoeveel kliks, vertoning en conversies je voor jouw budget mag verwachten.

Een andere inspiratiebron zijn je bestaande analytics. Via Google Analytics en Google Search Console kan je achterhalen welke zoekwoorden mensen vandaag de dag gebruiken om jouw website terug te vinden. Scoor je organisch goed op een bepaalde term en zorgt deze voor conversies? Durf hier dan zeker op adverteren!

Overdrijf zeker niet met het aantal zoekwoorden dat je in één advertentiegroep stopt. Zorg altijd dat je zoekwoorden zo relevant mogelijk zijn voor je advertentiegroep en bijhorende advertenties. Hierdoor zal de kwaliteitsscore die Google toekent stijgen en gaan je kliks minder kosten.

Heb je een beperkt budget? Beperk dan je aantal advertentiegroepen en zoekwoorden. Enkele goed scorende zoekwoorden die voldoende data verzamelen gaan meer opbrengen dan een gigantische campagne waarin elk zoekwoord maar enkele kliks per maand krijgt.

Zoektypes

Per zoekterm kan je symbolen (+, “”, []) toevoegen waardoor je de zoekterm specifieker wordt. Deze informatie vind je in Google Ads zelf terug, maar durft nogal snel aan mensen voorbij glippen.

09-g-Ads-zoektermen-zoektypes-tabel Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

In het begin is het interessant om een aantal brede zoekwoorden toe te voegen. Op die manier achterhaal je soortgelijke keywords en nog belangrijker: long-tail keywords die je daarna als woordgroepen of exacte zoekwoorden toe kunt voegen!

Na verloop van tijd kan je jouw advertenties en zoekwoorden bijsturen op basis van data. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van je budget en aantal kliks.
Heeft je campagne voldoende data verzameld? Ga dan zoekwoorden toevoegen, verwijderen, zoektypes toevoegen of aanpassen of voeg dure of slecht preseterende zoekwoorden toe als uitsluitingszoekworden. Met uitsluitingszoekwoorden voorkom je dat je advertenties gevonden worden wanneer iemand bepaalde woorden gebruikt. Denk hier aan de naam van je concurrent, woorden zoals gratis, goedkoop, … die je wellicht wil vermijden.

 

3.      Advertenties maken

10-g-Ads-advertentie-instellen-1024x458 Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Vaak zie ik advertenties die weinig tekst bevatten of niet relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Dat is jammer want door advertenties relevanter te maken maak je kans op een hogere clickthrough rate en kwaliteitsscore en bijgevolg daalt je cost per click. Hou er dus rekening mee dat je zoekwoorden voorkomen in je advertentie en vermijd advertentiegroepen met veel verschillende zoekwoorden. Schrijf daarnaast zoveel mogelijk relevante koppen en beschrijvingen voor elke advertentie. Google geeft je de plaats om meerdere koppen en beschrijvingen toe te voegen dus grijp deze kans zeker. (zolang alles relevant blijft natuurlijk)

Beperk jezelf ook niet tot 1 advertentie. Meerdere advertenties opmaken vergt niet veel meer tijd dan het opzetten van één enkele advertentie doordat je bestaande advertenties kunt kopiëren en van daar verder aanpassen. Speel hier met andere koppen en omschrijvingen die de nadruk legt op andere zoekwoorden, schrijf een andere call-to-action of test dingen zoals je merknaam toevoegen/weglaten.

Bonus tip

Gebruik bij minstens één van je varianten de KeyWord syntaxis (met behulp van haakjes {}) in de kop. Hierdoor zal Google Ads proberen om het gezochte woord te vervangen door een van de zoekwoorden die je eerder in de advertentiegroep hebt opgenomen. Onderstaand voorbeeld van Google zelf zal snel het principe verduidelijken.

 

Kop: Koop {Keyword: Chocolade}

Opgenomen zoekwoorden in advertentieset: pure chocolade, suikervrije chocolade, luxe chocoladetruffels)

11-g-Ads-keyword-syntaxis Adverteren met Google Ads voor beginners (2019)

Bij Google Ads moet je gewoon de stap durven zetten. Volg de stappen die Google voorlegt in combinatie met deze tips voor verduidelijking en maak een killer advertentie die jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt. Tenslotte is een belangrijk onderdeel van Google Ads het testen en bijsturen van verschillende tactieken en campagnes. Veel succes!