Contentplan: hoe begin je aan contentmarketing?

Bjorn EngelsMarketing

Stel jezelf deze 4 vragen voor je aan je contentplan begint

1. Voor wie ga je content maken?

Voordat je content begint te maken, vraag je jezelf best af voor wie je dat nu eigenlijk doet. Stel jezelf de vraag wie jouw blogs gaat lezen, je video’s gaat bekijken en je podcasts gaat beluisteren.

Maak voor elke groep mensen die je kan bedenken een Buyer Persona of lezersprofiel op. Beschrijf wie de mensen zijn waarvoor je content maakt, achterhaal waar ze online aanwezig zijn, en wat je hen bijbrengt.

2. Waarom wil je content gaan maken?

Stel concrete doelen op rond wat je met content marketing wil bereiken. In het wilde weg content maken heeft weinig nut. Hou daarom bij wat jouw specifieke doel is, dat kan zijn:

  • Meer naamsbekendheid;
  • Meer websitebezoeken;
  • Leads genereren;
  • Een professioneel imago creëren;

3. Welke middelen zijn beschikbaar om content te maken?

Goeie content komt er jammer genoeg niet vanzelf, daar zijn mensen en tijd voor nodig. Ga je bovendien intern of extern content laten maken?

  • Is er een budget voorzien om iemand extern in te schakelen?
  • Hebben jij en je team tijd vrij om content te maken?

4. Hoe ga je opvallen tussen alle andere content?

Zoek naar een manier om er tussenuit te springen. Wat maakt jou en je bedrijf speciaal? Hoe kunnen jullie de dingen op een andere manier brengen als concurrenten?

2 onderdelen waaruit je contentplan moet bestaan

Los van de overkoepelende marketing strategie en buyer persona’s maak ik een contentplan uit 2 onderdelen:

  • Het content kompas
  • De contentkalender

Content kompas

Het content kompas is een overkoepelend ‘plan’ dat bovenop je content kalender komt te liggen. In het content kompas ga je in vaste periodes de volgende zaken beschrijven:

  • SMART goals

De doelen die je wilt bereiken: algemene doelen en specifieke doelen voor content marketing. Zorg dat je doelen specifiek zijn, meetbaar in tijd en realistisch. (bijvoorbeeld: na 3 maanden willen we 500 websitebezoekers per maand, en niet: meer bekendheid voor onze website)

De eerste keer realistische doelen maken is moeilijk als je geen cijfers hebt om je op te baseren. Ga gerust op je gevoel af en kijk na verloop van tijd hoe realistisch je doelen zijn.

  • Het thema voor een bepaalde periode

Onderwerpen bedenken om content rond te maken gaat gemakkelijker wanneer je binnen een thema denkt. Kies daarom een thema uit waarin je voor langere periode gaat werken.

  • Welke campagnes naast je content lopen, bijvoorbeeld sales of inbound marketing campagne

De kans is groot dat je vaste campagnes hebt lopen in één of andere vorm. Een e-book of whitepaper, demo’s, advertentiecampagnes, noem maar op. Ga zeker na hoe je vaste campagnes en content elkaar kunnen versterken. Via een video kan je bijvoorbeeld interesse opwekken voor één van je whitepapers, waardoor de persoon die je video bekeek in je funnel terechtkomt. Omgekeerd kan ook: heb je een uitgebreide e-book geschreven? Splitst deze dan op in hapklare stukjes om interesse te wekken naar de volledige e-book.

  • Welke kanalen je gaat gebruiken

Breng alle kanalen die voor jou interessant zijn in kaart, en welke content je op elk kanaal gaat plaatsen. Dit is de ideale moment om nog eens kritisch te kijken naar de online kanalen die je gebruikt.  Schrap of voeg extra kanalen toe waar mogelijk.

Contentkalender

Vanuit het content kompas kan je jouw content kalender opbouwen. Maar wat moet daar nu instaan?

Simpel, dat kies je zelf! Je content kalender maak je zo eenvoudig of ingewikkeld als je zelf wilt. Je kan klein beginnen, in bijvoorbeeld een Excel spreadsheet, en deze geleidelijk aan uitbouwen.

Zorg wel dat jouw content kalender op z’n minst bestaat uit:

  • Publicatiedatum
  • Onderwerp of headline
  • Status van de content
    • Nog niet aan begonnen, wordt aan gewerkt, afgewerkt, gepubliceerd

Je merkt al snel dat enkel de must haves niet voldoen om een gestructureerde content kalender te maken. Vul waar mogelijk je content kalender aan met:

  • Deadline voor afwerking
  • Wie verantwoordelijk is
  • Type content
  • Kanaal
  • Categorie
  • SEO data
  • URL
  • Beoogde resultaat

Handige tools voor contentplanning

Asana of Trello

Asana en Trello zijn online projectmanagement tools, die je perfect kan gebruiken om je contentplanning op te maken. Leuk aan deze tools zijn de lage leercurve en functionaliteiten die ze met zich meebrengen.

Je kan verschillende teams, projecten en kalenders aanmaken naargelang wat je nodig hebt. Daarnaast duid je eenvoudig voor wie een taak is en wat de deadline is.

Excel of Google Docs

Met Excel of een spreadsheet in Google Docs zijn kleine en middelgrote contentplanningen goed bij te houden.

Het voordeel aan Excel is dat je 100% vrij bent in hoe je je planning opbouwt en via welke regels je planning werkt.

Wil je snel aan de slag gaan in Excel? Download onze contentplan template

Richtlijnen en afspraken om je contentmarketing in goeie banen te leiden

Goeie afspraken liggen aan de basis van een sterk contentplan. Zorg dat elk van je teamleden weet waar ze zich aan moeten verwachten wanneer je start met content marketing.

1. Hou op vaste tijdstippen een content meeting

Contentmeetings kan je opsplitsen op 3 manieren. Je hebt:

  • De jaarlijkse meeting om de content marketing af te stemmen op de doelen van het bedrijf
  • Tussentijdse meeting (3 maandelijks bijvoorbeeld) om het content kompas, de thema’s en SMART goals vast te leggen
  • Maandelijkse & ad hoc meetings om de effectieve uitwerking van de content kalender en content zelf te sturen

2. Bepaal hoe content herwerkt wordt

Iemand schrijft een blog, maar daar stopt het niet. Wie is verantwoordelijk voor de visuals en social media posts die erbij horen? Doet dezelfde persoon dat, of is er 1 iemand verantwoordelijke voor de social media?

3. Hoeveel stukken content moet elk teamlid maken?

Hoe vaak moeten de mensen die content maken dat doen? Maakt elk teamlid binnen een maand evenveel content? Of werk je met een beurtrol, waarmee je steeds 1 iemand verantwoordelijk stelt voor de content die in die periode gemaakt wordt.

4. Zorg voor wiggle room

Een goed gevulde contentkalender is mooi, maar hou ruimte voor spontaniteit. Je wilt natuurlijk op elk moment op hot news topics kunnen springen.

Durf daarom te verschuiven in je contentkalender wanneer nodig.

 

Ga vandaag nog aan de slag met content marketing
Download onze contentplan template

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Contentplan: hoe begin je aan contentmarketing?

Ik help KMO’s met hun online marketing