De perfecte Facebookadvertentie maken is de droom van elke marketeer en Facebookpagina beheerder. Jammer genoeg is dit een tijdrovend proces. Van afbeeldingen uitkiezen, tot copy schrijven en de juiste CTA selecteren. En dan pas begint het langzame proces om elke Facebookadvertentie apart aan te maken. Gelukkig is er dynamisch advertentiemateriaal om ons leven een stuk gemakkelijker te maken.
Wat is dynamisch advertentiemateriaal precies?
Dynamisch advertentiemateriaal laat adverteerders toe om tot 30 onderdelen toe te voegen aan hun advertentie. Facebook maakt variaties van al deze onderdelen om te bepalen welke combinatie het beste werkt.
De 30 onderdelen waaruit je dynamisch advertentiemateriaal kan bestaan zijn:
- Tekst (5)
- Afbeelding of video (10)
- Kop/Titel bij een link (5)
- Beschrijving bij een link (5)
- CTA (5)
Gebruik je effectief alle 30 onderdelen dan is dat goed voor maar liefst 6250 combinaties! Probeer dat maar eens manueel te doen.
Detail: je moet kiezen tussen afbeeldingen of video’s/slideshows. De combinatie van afbeeldingen en video binnen éénzelfde advertentie is niet mogelijk.
Waarom dynamisch advertentiemateriaal gebruiken voor je Facebookadvertenties?
Dynamische advertenties hebben enkele overduidelijke voordelen t.o.v. standaard advertenties:
- Op een sneltempo een hoop advertentievariaties maken
- Eenvoudig achterhalen welke afbeeldingen, video’s, teksten en CTA’s voor de meeste conversies zorgen
- Reclamemoeheid voorkomen
Hoe maak ik een Facebookadvertentie met dynamisch advertentiemateriaal?
Om een dynamische advertentie te maken moet je één van deze 4 marketingdoelstellingen kiezen:
- Verkeer
- Appinstallaties
- Leads genereren
- Conversies
Tijdens het aanmaken van je advertentiegroep zie je bovenaan de optie “Dynamisch Advertentiemateriaal” staan. Vink deze optie aan en stel je advertentiegroep verder in.
Time to make the magic happen. Je kan nu je advertentievariaties aanmaken.
Als eerste kies je welk type media je gaat gebruiken: afbeeldingen of video. Ongeacht het type media je kiest kan je tot 10 afbeeldingen/video’s uploaden.
Maak tot 5 tekstvariaties aan. Dit is de tekst die boven je advertentie komt te staan.
Kies daarna tot 5 koptitels uit. Deze verschijnen als titel van je link.
Verder kan je nog maximum 5 actieknoppen of CTA’s toevoegen.
Als laatste schrijf je tot 5 beschrijvingen. Deze komen onder je linktitel te staan.
Hoe bekijk ik de advertentievoorbeelden met mijn variaties?
Zoals bij andere Facebookadvertenties zie je rechts op je scherm een advertentievoorbeeld. Dit voorbeeld is slechts 1 van de variaties. Klik op “Meer variaties weergeven” als je andere advertentievoorbeelden wilt bekijken.
Je krijgt nu een venster te zien waar je alle onderdelen kan mixen en matchen. Ik raad je aan om op dit moment je teksten en afbeeldingen te dubbelchecken. Bij een dynamische advertentie moet elke tekst, afbeelding, titel en CTA bij elkaar passen. Facebook kiest namelijk voor jou welke combinatie getoond wordt, je kan geen combinaties uitsluiten.
Waar vind je de best presterende variatie terug?
Dit verwarde mij enorm: wanneer je een advertentie aanmaakt met dynamisch advertentiemateriaal, maak je 1 advertentie aan. In je advertentiebeheer krijg je dus de resultaten te zien van al je advertentievariaties te samen.
Gelukkig is er een manier om de best presterende variatie terug te vinden, alsook de best presterende onderdelen.
Rechtsboven in je advertentiebeheer zie je de optie “Specificatie”. Klik deze open en kies het menu-item “Per dynamisch advertentiemateriaalmiddel”. Hier heb je de keuze uit de best presterende combinatie tonen, of de resultaten van elk soort advertentieonderdeel te bekijken.
De optie om op te splitsen op dynamisch advertentiemateriaal verschijnt pas wanneer je je 1ste dynamische advertentie hebt gelanceerd. Zie je de optie nog niet staan? Dan is het hoog tijd om deze geweldige feature eens te testen!
Selecteer het onderdeel waarop je wilt opsplitsen en Facebook toont de resultaten van elk onderdeel van dat type. Wil je de best presterende combinatie zien selecteer je “Combinatie”. Je ziet dan de beste combinatie met resultaten verschijnen.
Opgelet: dynamisch advertentiemateriaal is geen volwaardige vervanger van A/B testing. Wees dus voorzichtig wanneer je een nieuwe advertentie gaat aanmaken op basis van de resultaten van je dynamische advertentie.
Ideeën voor jouw eerste dynamische Facebookadvertentie
Met zoveel variabelen zijn de mogelijkheden van dynamisch advertentiemateriaal eindeloos. Daarom geef ik je nog wat ideeën mee om uit te testen met jouw dynamische advertenties:
- Ga na of jouw doelpubliek beter reageert op korte of lange teksten;
- Doe een test met verschillende soorten afbeeldingen (foto’s vs illustraties)
- Vergelijk de prestaties van verschillende CTA’s
- Test advertenties met 1 afbeelding
Ik help KMO’s met hun online marketing en bouw websites die resultaat opleveren.