Is jouw mobiele website wel zoekmachinevriendelijk?

Bjorn EngelsMarketing, Webdesign

vrouw zit aan haar bureau met iphone, macbook en kopje koffie

De termen mobiele website en responsieve website heb je ongetwijfeld al eens gehoord. Op het eerste zicht lijken ze hetzelfde te betekenen, maar toch zijn ze erg verschillend. Zowel naar je websitebezoekers toe, als naar de webbeheerder.

In deze blog heb ik het over het verschil tussen die 2 soorten websites.
Wil je weten of je huidige site SEO-vriendelijk is in het algemeen? Doe dan de gratis seo-check via de knop onderaan op onze website.

Wil je graag weten of je website mobielvriendelijk is? Doe dan snel de Google Mobile Friendly Test.

Het verschil tussen een mobiele en responsieve website

Het voornaamste verschil is dat een mobiele website onder een m-subdomein valt. De meeste websites kan je inladen met of zonder www. ervoor. Zo’n m-subdomein is hier een variant op. De website is in principe opgedeeld tussen de www (of computer)-variant en de mobiele variant die start met m. . In essentie bestaan er 2 websites: de desktop website en de mobiele. Je moet bovendien de juiste maatregelen nemen, zodat Google beide sites ziet als 1 website.

Een responsieve website daarentegen schaalt mee met elk soort scherm. Je computer, laptop, tablet, smartphone, … . De responsieve website verschilt van de mobiele doordat deze niet enkel naar het apparaat kijkt. Bij het inladen gaat de site na hoe groot je scherm is en past zich hierop aan. Daardoor is er geen nood aan een m.-domein en valt alles netjes onder 1 URL.

image2 Is jouw mobiele website wel zoekmachinevriendelijk?

Afbeelding van de Google Webmaster Central Blog; https://webmasters.googleblog.com/

Andere reden om van een mobiele naar responsieve site te gaan

  • Naar onderhoud toe is 1 website voor computer en mobiel hebben eenvoudiger;
  • Bezoekers krijgen de juiste versie van je website te zien. Het gebeurt wel vaker dat op computer een mobiele site laadt, en dat ziet er vreemd uit;
  • Analytics, handige tools installeren, advertentiecampagnes, … worden vele malen eenvoudiger om op te zetten.

Op een zoekmachinevriendelijke manier je website omzetten

Wil je jouw mobiele m.-site omschakelen naar 1 responsieve website? Dan moet je enkele stappen doorlopen om te zorgen dat Google deze aanpassingen juist oppikt. Simpelweg een m.-site offline halen en een responsieve site bouwen is niet voldoende. Dan denkt Google namelijk dat er problemen zijn met je website.

De juiste aanpak om de omschakeling te maken is de volgende:

  1. Bouw je responsieve website,
  2. Maak een lijst van alle links op je m.-site,
  3. Leg doorverwijzingen van elke m.-site url naar je responsieve website, (ook wel een 301-redirect genoemd)
  4. Test of elke oude m.-link doorverwijst naar je nieuwe website,

Een extra optie, die wat technischer is, is de kanonieke URL. Dat is een stukje code dat vertelt aan Google welke pagina de originele is. Stel dat je eenzelfde artikel zowel op je m.-site, www.-site en www-loze site hebt staan. De kanonieke URL vertelt dan aan Google welke de hoofdsite is. Zo gaan alle “punten” om hoog te scoren in Google naar die ene pagina. Dat verhoogt je kans om hoog te scoren in de zoekmachine.

image1 Is jouw mobiele website wel zoekmachinevriendelijk?

Afbeelding van de Google Webmaster Central Blog; https://webmasters.googleblog.com/

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Is jouw mobiele website wel zoekmachinevriendelijk?

Ik help KMO’s met hun online marketing