Nieuw in social media land: de Twitter-concurrent Mastodon!

Bjorn EngelsMarketing, Social media

Mastodon header

Wat houdt Mastodon in

Mastodon is een open source social medianetwerk. Kort omgeschreven: als Twitter en Reddit een kind zouden krijgen dat erg gesteld is op privacy.. Dan krijg je Mastodon!
Het onderscheidt zich van andere social media door geen eigendom van 1 persoon te zijn. De code is vrij verkrijgbaar zodat iedereen zijn eigen versie kan starten. Zo biedt Mastodon een gedecentraliseerd alternatief op social media zonder algoritmes, reclame en de wil van een grote organisatie als Twitter of Facebook. Ze willen zich vooral onderscheiden van Twitter.

007.-Mastodon.cx-homepage-1-1024x664 Nieuw in social media land: de Twitter-concurrent Mastodon!De grote troef van Mastodon zijn de ‘federaties’. Elke zelfgehoste versie van Mastodon is zeg maar een federatie. Deze houden in dat:

  • Gebruikers een naam naar keus kunnen hebben, zolang die verkrijgbaar is in die specifieke federatie;
  • Je kiest zelf de federatie waar je lid van wordt. Eentje met voorwaarden en een beleid waar je zelf achter staat;
  • Gebruikers zijn verspreid over federaties, waardoor communities eenvoudiger op te richten en onderhouden zijn;
  • Geen monopolie op het platform: verdwijnt een federatie? Dan kan je hetzelfde social media platform blijven gebruiken, simpelweg op een andere URL.

Op de over-pagina van Mastodon beschrijven ze kort wat Mastodon inhoudt:

  • Chronologische tijdlijnen (geen algoritmes als op Twitter & Facebook)
  • Openbare tijdlijnen
  • 500 karakters per bericht/Toot! (tov de 140 per Tweet op Twitter)
  • GIF’s en korte video’s mogelijk
  • Privacy settings per bericht
  • Handige blok en mute-tools
  • Geen advertenties en geen tracking van je gegevens
  • Een open API voor apps en diensten te maken

Je merkt al snel dat Mastodon een soort vlucht is uit het ‘commerciële’ social medialandschap. Ze leggen de focus op privacy, chronologie en je eigen content kiezen. Dingen die vandaag de dag soms ontbreken op andere platformen.

Op het eerste zicht lijkt Mastodon op een ingewikkeldere versie van Twitter. Het tegendeel is waar! Na enkele minuten merkte ik zelf al hoe gebruiksvriendelijk het is.

De startpagina is opgedeeld in 4 vlakken.

  1. Je eigen profiel en ‘Toot’ vak (Een Toot is ongeveer hetzelfde als een Tweet);
  2. Een ‘Home’ vak waar berichten voorbijkomen van mensen die je volgt;
  3. Een notificatie vak voor meldingen;
  4. Het tijdlijn-vlak. Hier kan je kiezen tussen een local en federated tijdlijn, je voorkeuren aanpassen, favorieten bekijken en meer.

007.-Mastodon-startscherm-1024x740 Nieuw in social media land: de Twitter-concurrent Mastodon!

Ontevreden over Twitter

Eugen Rochko oftewel @Gargron, de oprichter van Mastodon, was erg ontevreden over Twitter. Hij miste de public tijdlijn van Twitter (waar alle tweets in voorbijkwamen), klaagde de privacyrichtlijnen aan en was ontevreden over hoe Twitter met klachten omging.

Wat doen de meeste mensen op zo’n moment? Een paar boze tweets schrijven. Wat deed Eugen? Zijn eigen alternatief op Twitter creëren!

Bedrijven en marketeers: opgepast!

Afgaande op het hele verhaal van Mastodon zijn ze hier niet gediend met platte reclame. De grotere federaties mijden zelfs profielen van bedrijven. Niet schrikken als je een bedrijfsprofiel aanmaakt dat na een uur offline gehaald wordt. Zo zit de community nu eenmaal in elkaar. Best even de regels en het beleid van de Mastodon federatie lezen waar je lid van wilt worden.

Wat je wel kan doen

Zoek een community die past bij jouw merk en waar je een meerwaarde bent. Registreer jezelf als persoon en doe mee in discussies en Toot over interessante onderwerpen.

Een potentieel alternatief is hier inzetten op Influencer Marketing. De vraag rest wel of de Mastodon gebruikers hier zo happig op gaan zijn. Om hier met meer zekerheid over te spreken moeten we wachten op de eerste case studies en al dan niet succesverhalen.

Ongeacht of Mastodon een groot succes wordt, Twitter van zijn troon stoot of in stilte sterft: wees voorzichtig! Observeer en leer eerst over het platform vooraleer je influencers aanspreekt of je content gaat delen. Een nieuw social media platform lijkt erg aantrekkelijk. Hou toch zicht op wat echt belangrijk is in je digitale marketing: consistentie en een goed verhaal! Wanneer je aanvoelt dat Mastodon goed past in je marketingstrategie, ga er dan voor! Maak je de klik niet? Wacht dan nog even af en bestudeer het verder. Ga zeker niet je marketingstrategie drastisch aanpassen met bijna 100% focus op Mastodon omdat dit platform nieuwe kansen biedt.

Voor de waaghalzen: start je eigen Mastodon federatie!

Mastodon is ideaal om je eigen ‘Twitter’ (of ja ‘Mastodon’ in dit geval) op te starten. Kort gezegd: je eigen social media platform. De ontwikkelaar van Mastodon, Eugen Rochko, haalt enkele sterke punten aan in zijn blog: ‘Two reasons why organizations should switch to self-hosting social media’. Eugen noemt Mastodon zelfs een ‘zelfbestendigende brand awareness tool’. Wat wilt hij daar nu mee zeggen? Wel, als je je eigen Mastodon host krijg je te maken met de volgende dingen:

  • Duurzaamheid: Je krijgt het gehele platform in handen en bent onafhankelijk. Eugen haalt hierbij uit naar Facebook, wiens algoritme een tijd terug plots omsloeg. Bedrijfspagina’s zagen plots hun organisch bereik dalen. Je bouwt een duurzame community op waar je meer controle over hebt.
  • Connectiviteit en focus: op je eigen platform kies je zelf wat de focus is. Je kan je Mastodon helemaal inrichten naar je merk, organisatie, lopende campagne, … En wellicht het grootste pluspunt: met de ‘federated timeline’ komen de ‘Toots’ verder dan je eigen website. Gebruikers van andere Mastodon’s zien jouw Toots voorbijkomen in hun federated timeline. Dit verlaagt de instapdrempel enorm!

007.-Donald-J-Trump-op-mastodon Nieuw in social media land: de Twitter-concurrent Mastodon!Die connectiviteit werkt concreet zo: Toots op de federal timeline hebben een verwijzing naar de afkomstige Mastodon. Ikzelf ben lid geworden van https://mastodon.cx/ , een alternatief op de officiële Mastodon gehost in Frankrijk. Hier kwam in de tijdlijn een tweet van ‘Donald J. Trump’ voorbij (waarschijnlijk niet de echte). Net als op Twitter heeft dit profiel een handle: @realDonaldTrump. Daarachter plakt nog de Mastodon handle: @mastodon.cloud. Dit verwijst naar een andere Mastodon dan diegene waar ik ingelogd was. Het werkt als een eenvoudige kennismaking met profielen en Toots op andere interessante platformen. Wat kan dit voor jou campagne of merk betekenen? Een vorm van gratis publiciteit ????

Om je eigen Mastodon te starten kan je terecht op de Mastodon Github. Ik raad je aan hulp te zoeken van een developer moest je geen kennis hebben van Github en API’s.

Er is bovendien een IRC channel waar je met anderen kunt praten over Mastodon. Die vind je onder: #mastodon op irc.freenode.net.

Zelf inschrijven op Mastodon

Jammer genoeg heeft Eugen de inschrijvingen voor mastodon.social gesloten. De dienst is op korte tijd erg populair geworden met een groei van 73% in 2 dagen klokt mastodon.social nu in op 40.000 gebruikers. Maar dat vormt geen probleem! Je vindt op deze lijst met federaties zeker eentje die jou persoonlijk aanspreekt! Eens je je registreert zie je eveneens de ‘federated timeline’ met alle Toots.
007.-Mastodon-sorry-we-have-a-problem-1024x526 Nieuw in social media land: de Twitter-concurrent Mastodon!

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Nieuw in social media land: de Twitter-concurrent Mastodon!

Ik help KMO’s met hun online marketing