Stopt Instagram binnenkort met likes tonen?

Bjorn EngelsMarketing, Nieuws

Jane Manchun Wong, bekend voor het doorspitten van broncode van apps, schudde de marketingwereld enkele dagen geleden wakker. Ze vond namelijk aanwijzingen dat Instagram binnenkort wellicht stopt met het tonen van het aantal likes bij berichten. Als deze update erdoor komt zullen je volgers het aantal likes op je berichten niet meer kunnen zien, enkel jijzelf. Je volgers kunnen wel nog steeds zien wie je bericht heeft geliket. Enkel het totale aantal likes wordt verborgen.

In haar Tweet voegde Jane een screenshot toe waarin de volgende melding te lezen is: “Testing a change to how you see likes. We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get. During this test, only the person who shared a post will see the total number of likes it gets.”.

Reactie van Instagram op het “lek”

In een reactie aan The Verge liet een woordvoerder van Instagram weten dat ze momenteel deze feature niet aan het testen. Wel liet de woordvoerder weten dat Instagram steeds op zoek is naar manieren om de sociale druk van het platform te verminderen.

Waarom zou Instagram het aantal likes verbergen

Social media platformen komen steeds meer onder vuur te liggen. Ze zouden namelijk negatieve gevolgen hebben op de mentale gezondheid van gebruikers. Vooral rond jongeren is er de discussie welk effect social media op hun mentale gezondheid heeft. Op social media delen we graag enkel de beste momenten en foto’s van ons leven. Zo’n stortvloed aan wauw-momenten en foto’s kan vooral bij jongeren voor een vertekend wereldbeeld zorgen.

Of het toeval is dat deze test ontdekt werd enkele dagen nadat het Britse ICO een rapport deelde waarin het Facebook en Instagram aanraadt om likes te verbergen voor minderjarige gebruikers? Dat laten we het even in het midden. Ook Snapchat werd aangeraden om de befaamde ‘snapstreaks’ uit te schakelen voor minderjarige gebruikers. Meerderjarige gebruikers zouden een instelling krijgen die deze functies uitschakelt volgens dit advies.

Los daarvan focust Instagram steeds meer op de stories en Instagram TV. Door normale posts minder aantrekkelijk te maken probeert Instagram wellicht andere functies te boosten.

De gevolgen voor bedrijven en influencer marketing

Het aantal likes die een influencer op posts krijgt blijft een belangrijke indicator voor hoe betrouwbaar en populair die influencer is. Verbergt Instagram effectief het aantal likes? Dan heeft dit grote gevolgen voor hoe bedrijven met influencers omgaan.

Volgers kopen op Instagram blijft een heel eenvoudig iets. Door de verhouding likes per bericht ten opzichte van het aantal volgers te bekijken krijg je al snel een idee of de volgers van een influencer echt zijn, en of die influencer dicht bij zijn/haar publiek staat. Verbergt Instagram effectief het aantal likes op berichten? Dan verliezen bedrijven deze belangrijke indicator voor influencer marketing. Dat zal ongetwijfeld de manier waarop bedrijven omgaan met Instagram influencers drastisch veranderen.

Nieuws zoals dit doet ons weer eens beseffen dat online marketing geen seconde stilstaat. Durf jezelf daarom van tijd tot tijd de vraag stellen wat het belang van elk kanaal voor jouw online marketing is. Welk effect zou het wegvallen van likes op Instagram bijvoorbeeld voor jouw bedrijf hebben? Of als morgen je Facebookpagina niet meer bestond?