Verbeter je website in 2019 met deze 4 onmisbare tips

Bjorn EngelsDevelopment, Marketing, Webdesign

Mobile-first indexing maakt een responsive website nog belangrijker

Een mobielvriendelijke site hebben is sinds 2018 zelfs nog belangrijker geworden. Tot voor kort gebruikte Google namelijk de desktopversie van je website om je webpagina’s te bekijken, te indexeren en een positie te geven in de zoekresultaten. Daar is nu verandering in gekomen.

Google begon op 26 maart 2018 namelijk met het uitrollen van hun mobile-first indexing. Kort gezegd: Google kijkt nu naar de mobiele versie van je website in plaats van de desktopversie om jouw positie in de zoekresultaten te bepalen.

Heb je nog een website die zich niet aanpast aan smartphones en tablets? Of heb je een aparte versie voor mobiel en desktop, waar de desktopversie uitgebreider is? Dan gaat dit effect hebben op je positie in de zoekresultaten.

De oplossing: een responsive website die schaalt met elk type scherm. Daar gaan zowel Google als jouw klanten blij mee zijn.

Zorg voor een privacyverklaring en cookie notice

homemade-peanut-butter-cookies-1200x675 Verbeter je website in 2019 met deze 4 onmisbare tips

Gebruik je cookies op je website? Dan moet je jouw bezoekers hiervan op de hoogte brengen. Dat kan via een cookie notice. Dat is een pop-up die je bezoekers informeert over de cookies die op jouw website gebruikt worden.

Maak je gebruik van Google Analytics op je website? Of kunnen mensen een account aanmaken of inloggen? Dan maakt je website hoogstwaarschijnlijk gebruik van cookies en moet je elke bezoeker hiervan op de hoogte brengen.

Ben je niet zeker of jouw website gebruik maakt van cookies? Contacteer dan je websitebeheerder om dit na te vragen.

 

Door de GDPR is het nu ook verplicht om een privacy statement op je website te voorzien van zodra je bewust of onbewust persoonsgegevens verzamelt. Gebruik je een contactformulier, nieuwsbriefinschrijvingen, Google Analytics, … dan verzamel je persoonsgegevens en moet je dus een privacyverklaring hebben.

In je privacyverklaring vermeld je best de volgende dingen (afhankelijk van de gegevens die je verzamelt en de manier waarop kan deze lijst te beperkt zijn, bespreek je privacyverklaring altijd met je websitebeheerder of een jurist):

  1. De identiteit van je bedrijf
  2. Hoe de gegevensverzameling gebeurt
    1. Welke gegevens verzamel je?
    2. Wat is het doel hiervan?
    3. Via welke tools gebeurt de gegevensverzameling?
    4. Hoe lang houd je gegevens bij?
  3. Welke 3rde partijen hebben toegang tot de gegevens? Of doen de gegevensverwerking?
  4. Hoe worden de gegevens beschermd?
  5. Recht op inzage, aanpassen of wissen van de persoonsgegevens
  6. Recht om klacht in te dienen bij misbruik
  7. Worden gegevens in het buitenland verwerkt of opgeslagen?

Installeer een SSL-certificaat voor een veiligere en snellere website

Slot-op-houten-tafel-met-verschillende-electronica-gadgets-credit-card-tablet-muis-toetstenbord-smartphone-1200x800 Verbeter je website in 2019 met deze 4 onmisbare tips

Net als een responsive website is een SSL-certificaat iets onmisbaar in 2019. Sinds juli 2018 labelt Google Chrome websites zonder een SSL-certificaat zelfs als onveilig. Je begrijpt vast dat die melding potentiële klanten kan afschrikken.

Een SSL-certificaat beveiligt de verbinding tussen je website en websitebezoeker. Zo voorkom je dat hackers gevoelige data kunnen stelen, gaande van ingevulde contactformulieren tot betalingsgegevens van klanten.

Je herkent websites met een SSL-certificaat door

  • een groen slotje in de adresbalk
  • de letters “https://” voor het websiteadres

Websites met een SSL-certificaat zijn bovendien sneller. Eens geïnstalleerd kan je de laadsnelheid van je website verbeteren met HTTP/2. Met het oude HTTP/1.1 protocol werden website bestand per bestand gedownload. Wat HTTP/2 doet is meerdere bestanden tegelijkertijd downloaden, zoals de HTML opmaak van je website, afbeeldingen, ….

Het verschil tussen HTTP/1.1 en HTTP/2 kan je hier testen: http://www.http2demo.io/

Nog wat extra overtuiging nodig? Dan kan ik je vertellen dat Google websites met een SSL-certificaat beter scoort in de zoekresultaten.

De meeste webhosts bieden zelfs een gratis Let’s Encrypt certificaat aan. Des te meer reden om vandaag nog een SSL-certificaat te activeren dus!

Pay Per Click advertising: Google Ads

Google-Ads-Logo-White-Bg-1281x472 Verbeter je website in 2019 met deze 4 onmisbare tips

Een mooie website voor je bedrijf is leuk, maar als die niet bezocht wordt is al dat harde werk maar verloren moeite. Waar het soms maanden kan duren vooraleer je via SEO voldoende leads binnenkrijgt, biedt SEA hier een directe, zij het betalende, oplossing.

Google Ads is de tool van Google om online advertenties te plaatsen in de zoekmachine zelf en op via banners op websites. Die zoekadvertenties komen boven en onder de zoekresultaten terecht en zijn te herkennen aan het groene “Adv.” icoontje naast de advertentie.

De inhoud van de advertenties kies je volledig zelf. Advertenties in Google Ads bestaan uit:

  • 3 headlines van 30 woorden elk
  • 2 beschrijvingen van 90 woorden elk
  • Een weergavepad (link die getoond wordt bij de advertentie)

Los van de advertenties heb je ook de mogelijkheden om extensies in te stellen. Extensies tonen extra informatie bij je advertentie zoals:

  • Andere pagina’s op je website
  • Highlights
  • Telefoonnummer
  • Locatie
  • Prijzen
  • Promoties
  • Recensies

Daarnaast biedt Google Ads nog tal van targeting opties zoals:

  • Targeting op taal
  • Targeting op regio
  • Targeting op soort apparaat (desktop, tablet, mobiel)
  • Targeting op relatiestatus
  • Targeting op eerdere interacties (bijvoorbeeld: mensen die je website al eens bezocht hebben)

Per campagne geef je zelf aan wat je dagbudget is. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Eens je dagbudget opgebruikt is zal Google stoppen met je advertenties te tonen totdat de volgende dag begint of je handmatig je budget verhoogd. Om voldoende bezoekers, en dus ook leads, te krijgen raden we een minimumbudget aan van €10 per dag, oftewel €300 per maand. Ben je niet zeker wat het ideale budget voor jouw doelstellingen is? Neem contact met ons op en we helpen je op weg.

Een advertentiecampagne opzetten in Google Ads lijkt eenvoudig, maar onder de motorkap is het een complex platform. Een goed presterende advertentiecampagne opzetten vereist een doordachte strategie, zoekwoordenonderzoek en continue optimalisatie. Zo wordt er het meeste uit je beschikbare budget gehaald.

 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Google Ads voor jouw bedrijf? Of wil je jouw campagnes laten optimaliseren? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend strategiegesprek.

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Verbeter je website in 2019 met deze 4 onmisbare tips

Ik help KMO’s met hun online marketing