Een ode aan het visitekaartje

Bjorn EngelsGrafisch ontwerp, Print

Silhouetten van zakenmensen op netwerkavond

Visitekaartjes, een dinosaurus uit een tijdperk waarin we nog geen smartphone hadden. Of toch niet? Vorig jaar ontmoette ik Frederik van De Tuindoos. Zijn visitekaartje is een perfect voorbeeld waarom je er best nog enkele op zak hebt! Om zijn naamkaartje te snappen moet ik je kort het concept van de Tuindoos uitleggen. (Toch nog even vermelden dat Root het kaartje van De Tuindoos niet gemaakt heeft. Maar het idee erachter was te goed om het niet te tonen!)
De Tuindoos is een abonnementsdienst voor zowel startende als ervaren moestuiniers. Ze krijgen met zo’n abonnement per seizoen een doos thuisgeleverd. Deze Tuindoos bevat zaden, instructieboekjes en tuingereedschap om naar hartenlust te moestuinieren.
Nu, wat dan met Frederik zijn visitekaartje? Dat zal ik je vertellen! De visitekaartjes van De Tuindoos zijn van een zachter, plooibaar en natuurlijk aanvoelend materiaal. But best of all: er zitten zaadjes in verwerkt! Frederik vertelde me dat ik zijn kaartje zelfs kon planten. Het zal je niet verbazen dat ik dit kaartje nog steeds heb. En de naam “De Tuindoos” is er eentje die lang in mijn geheugen gegrift staat.
(disclaimer: het planten van willekeurige visitekaartjes zal niet altijd leiden tot een visitekaartboom)

De-Tuindoos-visitekaartje-voor-en-achterkant Een ode aan het visitekaartje

De Tuindoos – Visitekaartje

Visitekaartjes zijn iets tastbaar in een digitaal tijdperk

Digitaal! Digitaal! Digitaal! We zijn allemaal almaar bezig met alles te digitaliseren. Hierdoor is het aandeel dat print inneemt in onze communicatie sterk verminderd. Denk bijvoorbeeld aan e-mail en brieven. Hoeveel correspondentie dat vroeger via brief kwam krijg nu via mail binnen? Wanneer je dan eens een brief krijgt heeft die des te meer impact. (Afgezien van rekeningen dan)
Hetzelfde met visitekaartjes. Een mooi ontworpen, goed gedrukt visitekaartje is net zo sterk. Het blijft zeker beter hangen dan een notitie gemaakt in Evernote na enkele glazen wijn.

006.-Youve-got-mail-279x300 Een ode aan het visitekaartje

Een naamkaartje uit je broekzak halen is handig

Stel: je bent aan het netwerken en je gesprekspartner moet snel vertrekken. Welk van de volgende scenario’s is volgens jou dan de snelste: Je smartphone bovenhalen, om die te ontgrendelen, je notitieapp te openen en elkaars gegevens te vragen? Of visitekaartjes uitwisselen?
Op zo’n moment gaat mijn voorkeur alleszins uit naar optie 2. Maar ook voor het volgende:

Zet jezelf en je bedrijf er extra mee in de verf

Zoals de Tuindoos de perfecte binnenkomer maakt met visitekaartjes met zaden in, kan jij dat ook doen! Het naamkaartje gaat verder dan een stukje papier met wat informatie op. Het is een tastbare mogelijkheid om te laten zien, voelen, ruiken (als je echt wil opvallen), wie of wat je bent. De mogelijkheden gaan erg breed.
Een flexibel of een stug kaartje? Mat of glanzend? Volledige in kleur of eerder sec? En ga zo maar door. Het zijn allemaal factoren die je kan gebruiken om je bedrijfswaarden tastbaar te maken! Valt je kaartje daarnaast op op zijn eigen unieke manier? Des te groter is de kans dat de persoon aan wie je het gaf jouw kaartje er tussenuit pikt na bijvoorbeeld een netwerkavond.

Business cards als motivatiedoel

Je kan je business cards zien als een soort doel of spel op een netwerkavond. Zet eens een doel voor jezelf dat je minstens x-aantal kaartjes uitdeelt. Wellicht is dat de push die ervoor zorgt dat je net die ene extra persoon aanspreekt en een connectie maakt!
Heb je een business partner of collega mee? Maak er dan eens een wedstrijd van hoeveel kaartjes je ieder kan uitdelen. (no cheating! Enkel aan interessante personen voor je bedrijf uitdelen natuurlijk)

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Een ode aan het visitekaartje

Ik help KMO’s met hun online marketing