Engagementbait: likes vragen op Facebook? Pas vanaf nu goed op

Bjorn EngelsMarketing, Social media

Facebook zette deze week weer een stap richting minder spam. Na vorig jaar clickbait aan te pakken gaat Facebook nu achter pagina’s aan die aan ‘engagementbait’ doen.

Engagementbait zijn spammy berichten die expliciet vragen om te liken, delen, vrienden te taggen of een bepaald woord in de comments te plaatsen. Dat met als enig doel om voor meer interactie te zorgen en een pagina betere ‘ratings’ te geven.

Het doel van deze update is om spam nog meer uit de newsfeed weg te filteren, om zo authentieke en eerlijke conversaties en content meer ruimte te geven. Enkel positief nieuws voor paginabeheerders die dagelijks hun best doen om met goeie content op de proppen te komen!

 

De straffen voor engagementbait

Facebook heeft bevestigd dat ze pagina’s die meermaals aan engagementbait doen gaan ‘demoten’. Of met andere woorden gaan afremmen. Hoe dit effectief gaat gebeuren valt nog af te wachten. Facebook liet wel al weten dat ze zowel de post als de pagina gaan bestraffen. Dat betekent dat niet enkel die specifieke post slecht gaat presteren, maar al de toekomstige posts die erop volgen. Afhankelijk van hoe hard een pagina gestraft wordt natuurlijk.

Wordt een pagina meermaals betrapt? Dan worden de straffen ook zwaarder.

Hoe weet Facebook welke pagina’s aan engagementbait doen

In de afgelopen maanden verzamelden ze data van honderdduizenden pagina’s. Het newsfeed algoritme heeft engagementbait leren herkennen door al die info te bestuderen.

Vanaf deze week zoekt het algoritme naar bepaalde patronen in hoe mensen omgaan met Facebook posts, om te bepalen wat wel en wat niet engagementbait is.

De bepaling en de straffen worden volledig automatisch uitgevoerd.

Facebook viseert de volgende 5 soorten engagementbait

Vote bait

Vote baiting is de techniek om mensen te doen stemmen op jouw Facebookposts. Dat kan door reacties te plaatsen of door te stemmen via de reactie-iconen.

Hoe streng Facebook hier gaat optreden valt af te wachten. De vraag blijft of dingen als deze toffe Facebookpost van Volkswagen aanzien gaat worden als spam.

Volkswagen-vote-baiting-t-roc-rendieren Engagementbait: likes vragen op Facebook? Pas vanaf nu goed op

React bait

Onder react bait vallen Facebookposts die mensen aanzetten om hun mening over een bepaald onderwerp te plaatsen.

Share bait

Een share bait is een post die mensen aanzet om te delen, en hun vrienden ook te doen delen. Facebook gaf als voorbeeld een post die mensen aanspoort om te delen en 10 van hun vrienden ook te doen delen, om een auto te winnen. Volgens mij gaan veel mensen opgelucht zijn dat zo’n soort content niet meer in de newsfeed gaat verschijnen.

Voor share baiting geldt wel een grote uitzondering: berichten die mensen om hulp vragen rond vermiste personen, geld ophalen voor een goed doel, reisadvies, … zijn niet het doel van deze nieuwe update.

“Posts that ask people for help, advice, or recommendations, such as circulating a missing child report, raising money for a cause, or asking for travel tips, will not be adversely impacted by this update.”

Tag bait

Tag baiting is mensen expliciet vragen om hun vrienden te taggen in de reacties onder een post.

Comment bait

Comment baiting is sinds kort snel aan het opkomen. Voornamelijk door de komst van chatbots. Een comment bait is iemand vragen om te reageren met een specifiek woord, zin of een aantal emoji’s.

Het voorbeeld dat Facebook aanhaalt is een pagina die mensen vraagt om “yes” te antwoorden als ze van rockmuziek houden.

facebook-tag-and-comment-baiting Engagementbait: likes vragen op Facebook? Pas vanaf nu goed op

Voorbeelden van tag baiting en comment baiting – Facebook newsroom

Hoe voorkom ik dat mijn berichten als engagementbait gezien worden?

Zoals bij alle communicatie en adverteren online: gebruik je gezond verstand. Facebook wil simpelweg dat pagina’s op een authentieke en eerlijke manier gaan communiceren. Ze gaan niet willekeurig straffen, maar willen de ‘gemakkelijke’ manieren om voor interactie te zorgen afremmen.

De 3 tips die je nodig hebt om goeie content te maken voor Facebook:

  1. Deel nuttige en informatieve inhoud
  2. Zorg voor nauwkeurige en authentieke inhoud
  3. Plaats geen ongepaste inhoud, waaronder

Wil je je verder verdiepen in de regels en richtlijnen van Facebook? Lees dan zeker eens de uitgeversrichtlijnen voor het nieuwsoverzicht

89c40df219ae8bfc7bc1aff8f4fab878?s=100&d=blank&r=g Engagementbait: likes vragen op Facebook? Pas vanaf nu goed op

Ik help KMO’s met hun online marketing