Update: LinkedIn Sponsored Messages sinds 12 januari 2022
Als je bekend bent met Message & Conversation Ads, weet je dat deze in de inbox van je doelgroep blijven bestaan, zelfs nadat je een campagne hebt uitgeschakeld. Dit maakte het mogelijk om leads te genereren via berichten die al een tijdje geleden verzonden waren. Doordat je doelgroep opnieuw je advertentie kon bekijken, om daarna je website te bezoeken of een leadformulier in te vullen.
Vandaag, woensdag 12 januari, hebben we gemerkt dat onze campagnes gericht op EU-gebruikers nog steeds converteren. Dat toont aan dat reeds afgeleverde Message Ads en Conversation Ads aan EU-gebruikers nog steeds in hun inbox aanwezig zijn. Zoals voorheen ook het geval was. LinkedIn stopt met het verzenden van nieuwe berichten, maar gelukkig blijven je reeds verzonden campagnes nog bestaan. Lead gen formulieren zijn ook nog steeds functioneel. Dat verklaart waarom zelfs uitgeschakelde campagnes de komende dagen of zelfs weken nog nieuwe leads kunnen genereren.
Update: LinkedIn Sponsored Messages sinds 10 januari 2022
Bij het schrijven van deze paragraaf is het dinsdag 11 januari. De dag nadat LinkedIn plande om alle campagnes die gebruik maken van Sponsored Messages of Conversation Ads om Europese gebruikers te targeten, uit te schakelen.
Hoewel we er tot op heden in geslaagd zijn nieuwe campagnes te blijven publiceren, hebben we vanaf vandaag op al onze advertentieaccounts de melding ontvangen dat Message Ads en Conversation Ads niet langer aan EU-gebruikers worden getoond.
Het uitschakelen van Sponsored Messages in de EU gebeurde een dag later dan gepland in onze accounts. Sommige campagnes gaven op 11 januari zelfs nog hun volledige budget uit. Maar nu tonen ze allemaal de melding “EU targeting”. Klikken op de melding toont wat extra informatie. Jammer genoeg niet meer dan de e-mail die we op vrijdag 10 december ontvingen om ons op de hoogte te brengen van de aankomende wijzigingen in Message Ads.
Een uitzondering op de nieuwe EU targeting regels is het Verenigd Koninkrijk. Onze campagnes die enkel het VK targeten verzenden nog steeds Message Ads. Waarschijnlijk als gevolg van de Brexit, waardoor het Verenigd Koninkrijk niet langer onder de GDPR-wetgeving van de EU valt. Een kleine troost voor adverteerders die het Verenigd Koninkrijk targeten.
Voorlopig wachten we nog steeds op extra informatie van LinkedIn over wat hun aankomende veranderingen zijn en wanneer we misschien een terugkeer mogen verwachten voor Sponsored Messages in de EU.
Edit: Recente Marketing API Changes
Na wat verder opzoekwerk kwamen we op dit Marketing API Changes artikel van Microsoftuit, dat het ook heeft over de update aan Sponsored Messages. Onze vermoedens dat deze veranderingen te maken hebben met privacy, en meer bepaald met de GDPR, bevestigt dit document met quotes en vermeldingen zoals o.a.:
“We [LinkedIn/Microsoft] are stopping the display of Message and Conversations Ads to EU members effective starting January 10, 2022 for new and existing campaigns. New and existing Message or Conversation Ads campaigns targeting EU members will fail with a 400 error. This only affects targeting members based in the EU. Targeting members outside the EU are not impacted.”
Het API Changes document linkt ook naar 2 artikels geschreven door Abhishek Shrivastava, Senior Director Product bij LinkedIn, die het hebben over Hoe LinkedIn B2B Marketeers helpt in een Veranderend Privacy Landschap en 3 Grote B2B Problemen Die Professionele Identiteit Kan Helpen Oplossen.
Update: LinkedIn Sponsored Messages op 15 December 2021
Bij het updaten van dit artikel is het 15 december, de geplande dag waarop Sponsored Messages worden uitgeschakeld voor nieuwe campagnes gericht op de EU.
Natuurlijk hebben we vandaag wat tests gedaan bij Root Agency, en hielden we de accounts van onze klanten nauwlettend in de gaten.
Bij het opzetten van een testcampagne gericht op Belgische gebruikers slaagden we er zonder problemen in een converastion ad goedgekeurd te krijgen. Na een 2-tal uren wachten werd deze uiteindelijk goedgekeurd. Het lijkt er dus op dat Sponsored Messages in nieuwe campagnes nog steeds worden goedgekeurd. Ook van meldingen binnen LinkedIn Ads zelf dat de optie voor de EU niet meer mogelijk is was geen sprake.
Bestaande campagnes van onze klanten blijven nog steeds Sponsored Messages verzenden. Hieronder zie je een screenshot uit een account van één van onze klanten. Deze verzond op 15 december rond de 800 berichten. Hetzelde aantal verzonden berichten dat we op een doorsnee dag zien bij deze klant.
Wat zijn LinkedIn Sponsored Messages?
Sponsored Messages zijn een categorie in de advertentieformaten in de LinkedIn Ads Manager. In deze categorie kan je Message Ads en Conversation Ads instellen.
Message Ads zijn berichten die rechtstreeks in de LinkedIn Messaging Inbox van je doelgroep worden afgeleverd. Wat dit advertentieformaat zo krachtig maakt, is de hoeveelheid aandacht waar het op kan rekenen in vergelijking met de doorsnee Newsfeed advertentie. LinkedIn gebruikers ontvangen Message Ads enkel wanneer ze online zijn. De Message Ads blijven ook in de Inbox van je doelgroep hangen na afloop van je campagne. Op die manier kunnen ze teruggaan naar je Message Ad en op een later tijdstip converteren, zonder dat het je advertentiebudget kost voor nog een impressie. Dat komt omdat Message Ads in rekening worden gebracht op een pay-per-message basis.
Conversation Ads zijn als Message Ads. Deze komen ook rechtstreeks in de LinkedIn-inbox van je audience terecht wanneer ze online zijn. .
Het grote verschil tussen Conversation Ads en Message Ads is de mogelijkheid om een flow, of kleine chatbot te creëren die 5 niveaus diep gaat. Het duurt langer om ze op te zetten, maar ze bieden de mogelijkheid om meerdere niveaus van berichten, lead formulieren en call-to-action knoppen toe te voegen die je doelgroep naar jouw website, landingspagina of een video leiden.
Sponsored Messages onderscheiden zich van andere advertentieformaten door hun hoge CTR, 90%+ in de meeste campagnes van Root Agency, en het hoge aantal leads en conversiepercentages. We hebben conversiepercentages tot 9,5% gezien op basis van alle geopende berichten bij het verzenden van Conversation Ads naar een cold audience. Onze ervaring is dat CPA’s variëren van €1,34 tot ongeveer €40, waarbij het grootste deel van de leads ongeveer €22 kost. De conversies waren in dit geval ofwel geplande demo’s of gated content zoals whitepapers en case studies.
Updates voor LinkedIn Sponsored Messages: Weergave van gesponsorde berichten aan leden van de Europese Unie wordt opgeschort
Als je zoals mij bent, viel je van je stoel op vrijdag 10 december. Rond middernacht ontving ik een e-mail van LinkedIn met de titel “Updates to LinkedIn Sponsored Messaging”. De e-mail, die je hieronder kunt lezen, begint veelbelovend. De Lead Product Manager kondigt spannende nieuwe functies aan voor Sponsored Messages in 2022. Meteen daarna lazen we dat LinkedIn adverteerders vanaf 15 december, slechts 5 dagen na ontvangst van de e-mail, niet meer in staat zullen zijn om Europese doelgroepen te targeten met Sponsored Messages. Omdat er geen verdere informatie over deze update te vinden was, en door de enorme impact die het heeft op Europese adverteerders, besloten we deze blog post te schrijven.
Waarom verwijdert LinkedIn de Sponsored Messaging functie voor Europese doelgroepen?
In de e-mail staat dat LinkedIn deze functie verwijdert vanwege de veranderende juridische situatie. Er worden geen verdere details gegeven, maar het is een goede gok dat dit te maken heeft met de GDPR. Iets soortgelijks overkwam Facebook vorig jaar, toenMeta Facebook- en Instagram-functies moest uitschakelen voor Europese gebruikers. Het is een gok, maar wij denken dat LinkedIn nog wat technische zaken moet bijwerken in hun back-end om Sponsored Messaging volledig GDPR compliant te maken.
Op de een of andere manier vinden wij dit vreemd aangezienLinkedIn gebruikers de mogelijkheid hebben om zich af te melden voor Sponsored Messages. Maar wij zijn geen back-end experts in LinkedIn’s systemen, dus wie weet wat er precies achter de schermen gebeurt.
Worden LinkedIn Message Ads beïnvloed door de Sponsored Messaging update?
Ja. Aangezien Message Ads tot de “Gesponsorde Berichten” advertentie-indeling behoren, zullen ze door deze update worden beïnvloed. Vanaf 15 december kun je geen nieuwe Message Ads meer maken die gericht zijn op Europese doelgroepen. Vanaf 10 januari 2022 worden je bestaande campagnes automatisch opgeschort. Verwar Message Ads echter niet met InMails. InMails, die je 1-op-1 stuurt naar specifieke personen buiten je netwerk, blijven beschikbaar. De Message Ads zijn de berichten die beschikbaar zijn in de LinkedIn Ads Manager.
Worden LinkedIn Conversation Ads beïnvloed door de Sponsored Messaging update?
Conversation Ads zijn iets anders dan Message Ads in wat je er technisch mee kunt doen. Jammer genoeg vallen ze ook onder de “Sponsored Messaging” advertentie-indeling. Vanaf 15 december zullen Conversation Ads dan ook geen optie meer zijn voor nieuwe campagnes gericht op een Europees publiek. Vanaf 10 januari 2022 zullen je bestaande campagnes met Conversation Ads gericht op Europese gebruikers automatisch worden opgeschort.
Kunnen EU adverteerders nog steeds gesponsorde berichten gebruiken op LinkedIn?
Het korte antwoord: ja.
Het lange antwoord: ja, maar zolang ze zich alleen richten op doelgroepen buiten de EU. Deze update beïnvloedt de targetingoptie voor EU-leden voor iedereen, zelfs voor bedrijven buiten de EU. Gelukkig weerhoudt het Europese bedrijven er niet van zich te richten op gebruikers in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië, Afrika en Australië/Nieuw-Zeeland. Dit verzacht de klap een beetje als jouw campagnes zich op een internationaal publiek richten. Adverteerders die gesponsorde berichten alleen voor Europese doelgroepen gebruikten, zullen op zoek moeten naar andere manieren om hun campagnes uit te voeren.
Komen Sponsored Messages terug voor Europese gebruikers?
Voorlopig kunnen we het alleen maar hopen. Als dit ook maar enigszins lijkt op wat er in 2020 op Facebook en Instagram is gebeurd, dan zouden Sponsored Messages in de nabije toekomst weer terug moeten komen. Maar voor nu adviseert Root Agency je digitale marketingstrategie te wijzigen als Sponsored Messages, zowel Message Ads als Conversation Ads, daar een rol in spelen.
We zullen dit blogbericht bijwerken zodra er meer informatie beschikbaar is. De laatste update was op 15 december 2021.
Wat moet ik doen nu Sponsored Messages worden uitgeschakeld?
Ten eerste: wacht niet te lang. We weten dat het verleidelijk is om uw Conversation Ads & Message Ads gewoon te laten draaien, maar we raden dit sterk af. Het is beter om verrassingen te voorkomen en vooruit te plannen.
Zorg ervoor dat je je campagnes pauzeert of dat je EU-landen verwijdert uit je targeting als je op een internationaal publiek richt. Alle campagnes die op EU-burgers zijn gericht, zullen worden uitgeschakeld. Op dit moment weten we niet of alleen campagnes worden gepauzeerd of dat dit een impact zal hebben op je hele account en de repuatie ervan. Beter dus om je campagnes te updaten voor de deadline van 10 januari 2022!
Over een paar dagen, op 15 december, kun je geen nieuwe Sponsored Message-campagnes meer maken die gericht zijn op Europa. Zet je dus snel samen met je marketingteam of -agency en begin te brainstormen over hoe je Messaging-campagnes gaat vervangen.
Hier volgen enkele tips over hoe Root Agency op deze situatie reageert voor hun klanten:
- Slik de bittere pil door en schakel Sponsored Message campagnes gericht op EU-publiek uit.
- Wijs budget van uw Gesponsorde Bericht-campagnes toe aan andere campagnes.
- Start een awareness campaign met video en retarget vervolgens mensen die de video hebben bekeken met conversiegerichte advertenties.
- Maak van de gelegenheid gebruik om je website en landingspagina’s bij te werken. Start campagnes voor websitebezoeken en retarget websitebezoekers met conversiegerichte advertenties in de nieuwsfeed.
- Breid je digitale marketingstrategie uit naar andere kanalen. Denk richting Google Ads en onderschat de kracht van Facebook Ads niet. Zelfs professionele mensen zitten op Facebook en Instagram.
- Maak werk van je merk en je organische content, om zo top of mind te worden en blijven in jouw sector.