Een marketingbureau kiezen om mee samen te werken: dat is geen evidentie! Leveren ze te weinig of onregelmatige leads op? Krijg je te weinig inzicht in de resultaten van je online marketingcampagnes? Of zie je gewoon niet voldoende inlevingsvermogen van je huidige agency?
Hopelijk helpen onze tips je in je zoektocht naar de ideale marketingpartner. Veel succes!
1. Het portfolio van een agency
Het portfolio geeft in sterke mate de ervaring van een agency weer in haar sector(en). Naast het vergaren van kennis over de merken waarmee het bureau heeft samengewerkt, is het ook de moeite waard om na te gaan hoe lang de samenwerking heeft geduurd. Wat was de duur van een samenwerking? Ging het om een kleine opdracht of een groot project? Loopt de samenwerking nog? Waarom of hoe is er een einde aan de samenwerking gekomen?
Laat je daarnaast niet te snel verleiden door logo’s van grote bedrijven in portfolio’s. Ga na wat het agency precies voor dit bedrijf betekend heeft. Het kan goed zijn dat ze maar een kleine eenmalige opdracht uitvoerden of werkten samen met een lokale onafhankelijke winkel of dealer.
Bedenk met welk bureau je wilt samenwerken. Sommige agencies werken specifiek met grote merken. Deze agencies gaan meestal ook gepaard met een hoger prijskaartje. Kleinere agencies hebben veelal het voordeel van een persoonlijkere aanpak en zijn vaak flexibeler in hun prijszetting.
Als bedrijf moet je die afweging zelf maken afhankelijke van waar je naar op zoek bent. Heb je een groot bedrijf dat nood heeft aan een grondige rebranding of een 360 graden campagne? Dan is een een groter marketingagency wellicht de beste optie. Zulke grootschalige campagnes of opdrachten vereisen een grote hoeveelheid mankracht en daarbij moet je de soms tragere werking en meerdere lagen projectmanagers er bij nemen.
Maar als je zoekt naar een agency dat onderdeel wordt van je team, met het nodige inlevingsvermogen of met een bepaalde expertise, dan is een klein agency wellicht de juiste keuze.
2. Reviews en referrals
Wees alert bij reviews. Wat voor de één een nadeel is, kan voor de ander juist een voordeel zijn en omgekeerd.
Heb je liever veel meetings of juist weinig meetings? Word je graag gebombardeerd met zoveel mogelijk data om zoveel mogelijk controle en transparantie te hebben of houd je het liever kort en bondig? Uiteraard gaat communicatie hier een heel eind. Maak vanaf het begin duidelijk wat je wil en niet wil. Tenslotte moet er een goede klik en een minimum aan vertrouwen zijn tussen beide partijen.
Voor velen nog belangrijker dan reviews zijn de referrals. Waar hecht je zelf de meeste credibiliteit aan: een online review van een onbekende, of een goede vriend of collega van wie je de achtergrond en eisen kent. Het voordeel hiervan is dat je ook gemakkelijker in conversatie kan gaan met deze persoon over de details van zijn of haar samenwerking met “Agency X”
3. Soort contract en contractduur
Informeer altijd goed naar hoe een agency hun samenwerkingen structureert. Ben je gebonden aan een bepaalde termijn van bijvoorbeeld minstens 3 maanden, of zelfs een jaar? Werken ze op projectbasis? Of kan je op afroep elke maand je opdrachten doorspelen? Let ook op de lengte van de opzegtermijn. Veel bedrijven hanteren een standaard van drie maanden, maar iedere agency heeft hier zijn eigen filosofie.
Bij Root Agency zijn we allergisch aan wurgcontracten. Daarom werken wij doorgaans met een maandelijks opzegbare samenwerking (Tenzij een klant zelf vraagt naar een vast contract). We vertrouwen op ons werk en de communicatie met onze klant. Als het klikt, dan klikt het. Loopt de samenwerking om eender welke reden niet zo vlot als gehoopt? Dan moet zowel agency als de klant de mogelijkheid hebben afscheid van elkaar te nemen. Dat blijft voor ons de eerlijkste manier van werken.
4. Budget
Als je een samenwerking met een bureau begint, neem dan bewust een klein budget om de kwaliteit ervan op basis daarvan te beoordelen. Veel agencies zetten klanten vaak aan tot grote investeringen en rechtvaardigen dit met het feit dat er meer geld nodig is voor spectaculairdere resultaten. Het is de moeite waard om van begin af aan een snelle test te doen om na te gaan hoe het bureau omgaat met kleine financiële uitgaven. Maar wees hier ook redelijk in.
Bij Root Agency adviseren we een minimum budget om goede resultaten te zien. We verplichten nooit een klant om dit te doen en wij verdienen hetzelfde ongeacht de omvang van jouw advertentiebudget. Het geschikte budget hangt af van je doelstellingen, sector, aantal kanalen en type kanalen.
5. Transparantie van het agency en rapportering
Een marketing agency dat zijn kennis en methoden kosten wat kost verborgen wil houden, dat roept bij ons vraagtekens op. Op z’n minst wil je toezicht tot je eigen accounts en een goede rapportage. Best van al heb je de volledige eigendom over jouw social media kanalen & advertentieaccounts. Te vaak zien we dat een agency deze in beheer heeft. Van zodra een klant vertrekt, zijn ze al hun historische data kwijt omdat de agency de account (en hun geheimen) niet prijs geeft. De essentie van het verhaal: Je moet zo goed mogelijk worden geïnformeerd over hoe en waarom jouw reclamecampagnes op een bepaalde manier worden gevoerd. En best ook admin zijn van je accounts.
Dit is nog eens zo belangrijk als je in zee gaat met een agency dat werkt op fee- of commissiebasis. Zo heb je zo de nodige informatie over het bedrag van de commissie die het bureau incasseert om de hele campagne af te handelen.
Stel dat het gaat om SEO-diensten, moet je informatie hebben over hoe links naar je website worden verzameld, het soort links en waarom.
Wat je ook doet, behoud ten alle tijden toegang tot je bedrijfsaccounts zoals je facebook business manager en bedrijfspagina, google ads account, LinkedIn Campaign Manager, etc.
Wat je ook doet, zoek een partner waar je een klik mee voelt, vertrouwen in hebt en die ervaring heeft in jouw sector en met jouw doelstellingen. Als je deze blog leest ben je wellicht op zoek naar iemand om jouw marketing in handen te nemen. Boek vrijblijvend een gratis consultatie en ontdek of je een klik voelt met Root Agency.